Szczegółowe informacje na temat opracowywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zostały zawarte w Ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073, 1566).

Opracowaniem MPZP, na zlecenie gminy, zajmują się firmy posiadające w tym zakresie specjalistyczną wiedzę.

Prace nad opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego są jawne. Oznacza to, że każdy mieszkaniec gminy, miasta, dzielnicy, dla którego ma być sporządzany MPZP, może wziąć udział w jego opracowaniu poprzez złożenie swojego wniosku, jak również poprzez opiniowanie projektu planu.

Zobacz naszą nowoczesną Mapę Geoportal360

Gmina przystępuje do opracowania MPZP najczęściej w sytuacji, gdy:

  • obowiązujący plan stracił ważność na skutek rozbieżności zapisów ujętych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, a istniejącym miejscowym planie,
  • nagromadzeniu dużej ilości wniosków w sprawie ujęcia inwestycji w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
  • konieczności budowy inwestycji ponadlokalnej, nie ujętej w dotychczasowym planie.

Przeczytaj: Co to jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?

Przed przystąpieniem do opracowania MPZP wójt, burmistrz albo prezydent miasta, dokonuje analizy zasadności opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przygotowuje materiały geodezyjne i ustala niezbędny zakres prac planistycznych.

Ujęcie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zmiany przeznaczenia gruntów uwarunkowane jest uzyskaniem przez wójta gminy, burmistrza czy prezydenta miasta, zgody ministra środowiska na zmianę przeznaczenia tych gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W takich sytuacjach wójt burmistrz albo prezydent miasta równolegle z opracowywanym planem miejscowym występuje do Ministra Środowiska z wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych bądź leśnych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolnicze i leśne.

Plan miejscowy sporządza się na kopii mapy zasadniczej w skali 1:1000, a w przypadku braku dla danego terenu mapy zasadniczej, plan dla tego terenu sporządza się na mapie katastralnej.

W przypadku sporządzania dokumentacji w zakresie zmiany przeznaczenia gruntów leśnych na cele nierolnicze i nieleśne obowiązującą skalą mapy jest 1:5000. Dopuszcza się również stosowanie map w skali 1:500 oraz 1: 2000.

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez Radę Gminy uchwały o przystąpieniu gminy do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ogłasza ten fakt w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie. W ogłoszeniu o przystąpieniu gminy do opracowania MPZP określa się formę, miejsce i termin składania wniosków do MPZP, począwszy od dnia ogłoszenia nie dłużej niż do 21 dni.

Następnie wójt, burmistrz, prezydent miasta sporządza projekt planu uwzględniając w nim złożone wnioski wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, jak również przeprowadza ponowną analizę skutków finansowych opracowania planu.

Wójt, burmistrz, prezydent miasta występuje o opinie o projekcie planu do:

  • gminnej lub innej właściwej, komisji urbanistyczno-architektonicznej,
  • wójtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast, graniczących z obszarem objętym planem, w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym,
  • regionalnego dyrektora ochrony środowiska,
  • właściwych organów administracji geologicznej w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych,
  • właściwego organu Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w zakresie lokalizacji nowych zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnych awarii, zmian,
  • właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego,
  • starosty, jako właściwego organu ochrony środowiska w zakresie terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,
  • operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w zakresie sposobu zagospodarowania gruntów leżących w odległości nie większej niż 40 metrów od osi istniejącej linii elektroenergetycznej najwyższych napięć, w przypadku gdy górne napięcie tej linii elektroenergetycznej jest równe co najmniej 220 kV.

oraz występuje o uzgodnienie projektu planu z:

  • wojewodą, zarządem województwa, zarządem powiatu w zakresie odpowiednich zadań rządowych i samorządowych,
  • organami właściwymi do uzgadniania projektu planu na podstawie przepisów odrębnych,
  • właściwym zarządcą drogi, jeżeli sposób zagospodarowania gruntów przyległych do pasa drogowego lub zmiana tego sposobu mogą mieć wpływ na ruch drogowy lub samą drogę,
  • właściwymi organami wojskowymi, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa,
  • dyrektorem właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,
  • właściwym organem nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
  • ministrem właściwym do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej,
  • właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu,
  • zarządem województwa w zakresie uwzględnienia wyników audytu krajobrazowego,
  • wojewodą, zarządem województwa, zarządem powiatu w zakresie odpowiednich zadań rządowych i samorządowych,
  • organami właściwymi do uzgadniania projektu planu na podstawie przepisów odrębnych,
  • właściwym zarządcą drogi, jeżeli sposób zagospodarowania gruntów przyległych do pasa drogowego lub zmiana tego sposobu mogą mieć wpływ na ruch drogowy lub samą drogę,
  • właściwymi organami wojskowymi, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa,
  • dyrektorem właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,
  • właściwym organem nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
  • ministrem właściwym do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej,
  • właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu,
  • zarządem województwa w zakresie uwzględnienia wyników audytu krajobrazowego, o którym mowa w art. 38a, (Art. 38. „Organy samorządu województwa sporządzają plan zagospodarowania przestrzennego województwa, prowadzą analizy i studia oraz opracowują koncepcje i programy, odnoszące się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego odpowiednio do potrzeb i celów podejmowanych w tym zakresie prac, a także sporządzają audyt krajobrazowy”),
  • dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zakresie dotyczącym zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią oraz> c) zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, jeżeli wymagają tego przepisy odrębne.

Uzyskane od w/w organów opinie zostają wprowadzone do projektu planu.

Na 7 dni przed wyłożeniem projektu MPZP wójt, burmistrz, prezydent miasta ogłasza zamiar wyłożenia projektu do publicznego wglądu. Projekt MPZP zostaje wyłożony na co najmniej 21 dni do publicznego wglądu.

W tym okresie wójt, burmistrz, prezydent miasta organizuje publiczne dyskusje nad rozwiązaniami zawartymi w projekcie MPZP. W okresie 14 dni od zakończenia terminu wyłożenia projektu planu można składać uwagi do projektu planu.

Uwagi są rozpatrywane i wnoszone do projektu planu w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania. Po tym terminie wójt, burmistrz, prezydent miasta przedstawia Radzie Gminy projekt MPZP wraz z listą uwag nieuwzględnionych w projekcie planu. Jeżeli rada gminy stwierdzi konieczność dokonania zmian w projekcie MPZP, czynności, których dotyczą zmiany są powtarzane.

Rada Gminy uchwala plan miejscowy po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium. Rada Gminy rozstrzyga również sposób rozpatrzenia przyjętych uwag.

Przeczytaj również: Symbole w planie miejscowym i ewidencji gruntów – co oznaczają?

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073, 1566.).
  2. Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16.11.2006 r. (Dz. U. Nr 225 poz. 1635 ze zm.).
Geoportal360.pl

Posted by Joanna