Mapa ewidencyjna jest standardowym opracowaniem kartograficznym tworzonym na podstawie zbiorów danych ewidencji gruntów i budynków, zawartych w bazach danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Mapa ewidencyjna jest również utożsamiana z mapą katastralną. Mapę ewidencyjną traktuje się jako uzupełnienie mapy zasadniczej danego terenu.

Zobacz naszą nowoczesną Mapę Geoportal360

W czasach, gdy nie było komputerów, mapy ewidencyjne były sporządzane odręcznie. Obecnie dzięki rozwojowi informatyki, mapy ewidencyjne mają postać elektroniczną i w takiej postaci są przechowywane i archiwizowane. Na potrzeby interesantów mapy ewidencyjne są drukowane bądź udostępniane w postaci elektronicznej na nośniku danych.

Mapa ewidencyjna wraz z rejestrem gruntów, rejestrem budynków, rejestrem lokali oraz kartoteką budynków i lokali stanowi część ogólnej ewidencji gruntów i budynków.

Jakie dane zawiera mapa ewidencyjna?

Treść mapy ewidencyjnej określa Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. poz. 1390, ze zm.).

W myśl § 26 w/w rozporządzenia mapa ewidencyjna obejmuje informacje w formie rysunku oraz w formie opisowej. Symbole i rysunki ujawnione na mapie ewidencyjnej są zgodne z symbolami ujętymi w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz bazy danych obiektów ogólnogeograficznych, a także standardowych opracowań kartograficznych.

Dane przedstawione na mapie ewidencyjnej to:

  1. granice i numery działek ewidencyjnych;
  2. punkty graniczne;
  3. kontury budynków z oznaczeniem rodzaju budynku lub ich bloków, jeżeli istnieją, a także numery najwyższych kondygnacji budynków lub ich bloków, albo najniższych kondygnacji budynków podziemnych lub ich bloków oznaczonych liczbą ujemną;
  4. kontury użytków gruntowych i ich oznaczenia;
  5. kontury klas bonitacyjnych i ich oznaczenia;
  6. występujące w obszarze mapy granice jednostek zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa i obrębów ewidencyjnych, wraz z ich oznaczeniami;
  7. inne elementy, które nie kolidują z danymi ewidencyjnymi, a pozwalają na uczytelnienie treści mapy;
  8. nazwy ulic i placów oraz związane z nimi numery porządkowe, a także nazwy cieków, zbiorników wodnych i innych obiektów fizjograficznych;
  9. znaki graficzne siatki kwadratów, z  których przynajmniej dwa widoczne w  obszarze mapy powinny być opisane współrzędnymi.

Każda mapa ewidencyjna jest opatrzona tytułem „Mapa ewidencyjna”, informacją o skali mapy oraz informacją o lokalizacji obszaru przedstawionego na mapie, w tym identyfikatorem i nazwą jednostki ewidencyjnej oraz numerem i nazwą obrębu ewidencyjnego.

Mapę ewidencyjną w zależności od stopnia zurbanizowania terenu oraz od struktury gruntów generuje się w skali zapewniającej jej czytelność. Zatem, biorąc pod uwagę wymienione czynniki, mapa ewidencyjna może być drukowana w skali: 1: 5000, 1: 2000, 1: 1000 oraz 1:500.

Przeczytaj: Mapa z numerami i granicami działek

Do czego służy mapa ewidencyjna?

Mapa ewidencyjna, jako jedna z podstawowych map geodezyjnych, stanowi bazę wyjściową do wykonania innych map, które po zatwierdzeniu stają się niezbędnym dokumentem – dowodem przeprowadzenia m.in.:

  • czynności prawnych,
  • czynności podziału nieruchomości,
  • czynności projektowych.

Mapę ewidencyjną pozyskuje się w formie kopii mapy ewidencyjnej bądź wyrysu z mapy ewidencyjnej.

Wyrys z mapy ewidencyjnej jest m.in. niezbędny w celu założenia księgi wieczystej dla danej nieruchomości, wprowadzenia zmian w księdze wieczystej po przeprowadzeniu czynności podziału bądź scalenia danej nieruchomości, czy przeprowadzenia transakcji zakupu bądź sprzedaży nieruchomości.

Wyrys z mapy ewidencyjnej, na wniosek i za stosowną opłatą, udostępnia starosta powiatu bądź prezydent miasta na prawach powiatu, w którym prowadzona jest ewidencja gruntów i budynków danej nieruchomości.

Mapa ewidencyjna jest podstawą do sporządzenia dokumentacji geodezyjnej z podziału nieruchomości. Podział nieruchomości może mieć charakter wieczystoksięgowy oraz charakter administracyjno-prawny.

Podział nieruchomości w ujęciu wieczystoksięgowym polega na odłączeniu z dotychczasowej księgi wieczystej co najmniej jednej działki gruntu wchodzącej w jej skład i założenie dla tej działki (odłączonej) nowej księgi wieczystej. Natomiast w ujęciu administracyjno-prawnym, podział nieruchomości polega na określeniu w dotychczasowych jej granicach innej konfiguracji geodezyjnej działek gruntu wchodzących w jej skład, bez zmiany jej dotychczasowego właściciela – podział geodezyjny.

Podział nieruchomości następuje najczęściej w przypadku:

  • zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej, wydzielenia działki budowlanej, wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa;
  • realizacji roszczeń do części nieruchomości;
  • realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
  • wydzielenia części nieruchomości pod budowę drogi publicznej, linii kolejowej, inwestycji w zakresie budowy lotnisk, budowli przeciwpowodziowych, terenów zamkniętych.

Przeprowadzenie wszystkich wskazanych wyżej czynności wymaga okazania tych czynności na mapie ewidencyjnej.

Najczęściej mapę ewidencyjną pozyskuje się w celu stworzenia mapy do celów projektowych, czyli mapy sytuacyjno-wysokościowej, która stanowi element projektu budowlanego. W przypadku, gdy dla danej działki brak jest mapy zasadniczej, geodeta na podstawie dokonanych pomiarów geodezyjnych i w oparciu o mapę ewidencyjną tworzy mapę do celów projektowych dla danej nieruchomości.

Mapa ewidencyjna ze względu na swoją zawartość jest wykorzystywana w celu oznaczenia nieruchomości bądź ujawnienia budynku w księdze wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości.

Wyrys z mapy ewidencyjnej

Dla celów prawnych pozyskuje się najczęściej wyrys z mapy ewidencyjnej, który jest fragmentem mapy ewidencyjnej. Wyrys mapy ewidencyjnej obejmuje takie elementy jak:

  1. nazwę organu wydającego wyrys;
  2. oznaczenie sprawy według obowiązującego systemu kancelaryjnego;
  3. tytuł dokumentu „Wyrys z mapy ewidencyjnej”;
  4. nazwę województwa, powiatu, jednostki ewidencyjnej oraz nazwę i numer obrębu ewidencyjnego oraz numery działek;
  5. informację o skali mapy;
  6. oznaczenie kierunku północy;
  7. datę sporządzenia dokumentu;
  8. nazwisko i imię osoby, która sporządziła dokument, albo adnotację o sporządzeniu dokumentu w sposób automatyczny;
  9. w przypadku wyrysu sporządzonego w postaci elektronicznej – kwalifikowany podpis elektroniczny osoby reprezentującej organ albo kwalifikowany podpis elektroniczny osoby upoważnionej przez ten organ albo kwalifikowaną pieczęć elektroniczną urzędu obsługującego organ;
  10. w przypadku wyrysu sporządzonego w postaci papierowej – podpis osoby reprezentującej organ albo osoby upoważnionej przez ten organ oraz datę złożenia podpisu.

Wyrys z mapy ewidencyjnej sporządza się dla wybranych lub wszystkich działek wchodzących w skład jednej jednostki rejestrowej. Wyrys z mapy ewidencyjnej jest np. niezbędny w przypadku zakładania księgi wieczystej, dokonania wpisu wniosku do księgi wieczystej czy w sytuacji nabyci nieruchomości.

Kopia mapy ewidencyjnej jest niezbędna w przypadku określenia lokalizacji nieruchomości, wydania wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, opracowania projektu budowlanego (w przypadku braku mapy zasadniczej), czy podziału lokalu na dwa mniejsze lokale.

Mapa ewidencyjna – jak i gdzie ją pozyskać?

Mapę ewidencyjną oraz inne materiały zasobu geodezyjnego można pozyskać na wniosek i odpłatnie w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (ODGiK).

Formularz wniosku o symbolu „P” można pobrać ze strony internetowej każdego Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, wypełnić go i wydrukować. Formularz można również wydrukować z Portalu Internetowego Systemu ZGiK – Portal Interesanta.

Po wypełnieniu, formularz należy przesłać e-mailem na adres e-mailowy PODGiK lub złożyć w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP zgodnie z brzmieniem Art. 63 § 3a ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – dalej kpa.

Należy mieć na uwadze, że wniosek wniesiony w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej organu administracji publicznej powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, lub uwierzytelniony w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.

We wniosku umieszczone są dane nieobowiązkowe takie jak numer telefonu czy adres e-mail osoby składającej wniosek. Wprowadzenie tych danych ułatwia kontakt pracownika PODGiK z zamawiającym i możliwe szybsze załatwienie sprawy.

Zgodnie z Art. 40j ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, aktualną stawkę opłat za udostępnianie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski”, minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Obowiązujące stawki opłat za udostępnienie materiałów geodezyjnego i kartograficznego na rok 2022 zostały ujęte w Monitorze Polskim Obwieszczeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 1 października 2021 r. (M.P.2021.964) w sprawie ogłoszenia obowiązujących od dnia 1 stycznia 2022 r. stawek opłat za udostępnianie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Stawki opłat za udostępnianie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w 2022 r. wynoszą:

  1. 41 zł – kopia arkusza mapy ewidencji gruntów i budynków w postaci drukowanej arkusz formatu A0 – 79;
  2. 38 zł – następna kopia arkusza mapy ewidencji gruntów i budynków, wykonywana w ramach tego samego zamówienia, w postaci drukowanej arkusz formatu A0- 45.

Po złożeniu wniosku o udostępnienie mapy ewidencji gruntów i budynków, Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej wystawi wnioskującemu Dokument Obliczenia Opłaty określający wysokość należnej opłaty za zamówione materiały.

Jeżeli we wniosku o udostępnienie materiałów z PODGiK w rubryce sposób udostępnienia materiałów wniesiemy wpis – „wysyłka na adres” (dotyczy materiałów w postaci nieelektronicznej), wówczas do opłaty za zamówione materiały zostanie doliczona opłata za wysłanie zamówionych materiałów zasobu pod wskazany adres.

Zgodnie z Art. 40d ust. 3. ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, opłatę za udostępnienie materiałów należy wnieść przed udostępnieniem materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Opłatę można uiścić w kasie Biura Geodezji i Katastru lub przelać na konto wskazane w Dokumencie Obliczenia Opłaty.

Po uiszczeniu stosownej opłaty Biuro Geodezji i Katastru przygotuje zamówione materiały, a o terminie odbioru materiałów, zamawiający zostanie powiadomiony telefonicznie (jeżeli w zamówieniu został wpisany numer telefonu). W przypadku, gdy w formularzu zaznaczono „wysyłka na adres” wówczas zamówiona mapa ewidencyjna (bądź inne materiały geodezyjne) zostanie przesłana na wskazany adres.

W przypadku, gdy zamówienie jest realizowane przez pełnomocnika, należy pamiętać, aby do wniosku dołączyć pełnomocnictwo (oryginał lub kopia, wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu stwierdzającego ustanowienie pełnomocnika, który działa w imieniu wnioskodawcy) lub inny dokument uprawniający do reprezentowania osoby prawnej, np. wydruk KRS w przypadku prokurenta (wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za prokurę).

Mapa ewidencyjna a mapa zasadnicza – czym się różnią?

Mapa ewidencyjna, podobnie jak mapa zasadnicza, jest tworzona jako wizualizacja kartograficzna generowana na podstawie zbiorów danych.

Mapa ewidencyjna może być tworzona w skalach:  1:5000, 1:2000, 1:1000 oraz 1:500. Natomiast, podstawową skalą mapy zasadniczej jest skala 1:500.

Mapa zasadnicza w odróżnieniu od mapy ewidencyjnej oprócz informacji o przestrzennym usytuowaniu standardowych danych takich jak:

  • punkty osnowy geodezyjnej,
  • działki ewidencyjne (ewidencja gruntów),
  • budynki, kontury użytków gruntowych, kontury klasyfikacyjne (ewidencja budynków),
  • budowle i urządzenia budowlane oraz inne obiekty topograficzne, a także wybrane informacje opisowe dotyczące tych obiektów,

obejmuje również geodezyjną ewidencję sieci uzbrojenia terenu, ukształtowanie terenu oraz informacje w zakresie państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju.

Zarówno mapa zasadnicza, jak i mapa ewidencyjna, są aktualne tak długo, jak długo odzwierciedlają istniejący na danym terenie stan rzeczywisty.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, Rozdział 1. Przepisy ogólne. Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 października 2020 r. (poz. 2052).
  2. Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
  3. Obwieszczenie Ministra Rozwoju z dnia 24 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących od dnia 1 stycznia 2021 r. stawek opłat za udostępnianie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego
  4. Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i technologii z dnia 23 lipca 2021 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej.
  5. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne. Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 października 2020 r. (poz. 2052).

Zdjęcie: Pixabay.com

Geoportal360.pl

Posted by Joanna